söndag 3 januari 2010

Foto 5 - 332 Varför?

Varför måste ett foto har något i fokus med skärpa?
Denna fråga fick jag av fotografen Stina Deurell när jag var på kurs hos henne förra våren.
Vi höll på med fotoövningar och jag slängde ur mig att jag måste ha något skarpt i bilden.
Måste man det, blev svaret?
Vad tycker ni?
Vill passa på och tipsa om en kurs som denna trevliga och duktiga fotograf ska hålla i vår.
Har du lite tid och pengar över
kika här!
Det kanske finns platser kvar?
Tyvärr har jag inte möjlighet att delta i vår, men hoppas på repris. Låter väldigt spännande!

Fotot ovan tog jag under min promenad ute i kylan.
Lek med ljuset och helt ur fokus.


6 kommentarer:

  1. Nä varför måste man ha fokus? Fast jag kan nog tycka att det är trevligare med fokus någonstans i bilden. Fast samtidigt så beror det ju lite på vad man vill att betraktaren ska uppleva med bilden. Din bild är faktiskt fin ändå och jag funderar på vad motivet är.. är det vissna perenner kanske?

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant fråga. Måste en bild ha nåt i fokus? Din bild skvallrar om att man inte måste ha det. Gillar den, funderar precis som Anna om det är nåt visset på bilden.
    Kul tolkning.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Det baehöver väl inte alltid vara något i fokus i en bild. Tar man sådana här bilder så blir det ju ganska abstrakt, och betraktaren får använda sin fantasi. Tycker du har tagit en fin bild!

    SvaraRadera
  4. Fin bild - utan fokus :o)

    Jag tänkte oxå försöka hänga på den här utmaningen, vi får väl se hur det går...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Det blir ju som med tavlor/konst. Ofta vill man ju det ska föreställa något. Men nu får vi börja tänka utanför de där ramarna om skarpa fokuserade bilder.
    Jag gillar din bild!

    SvaraRadera
  6. Stina var/är duktig. Kloka ord - många gånger har jag tänkt efter på det hon lärde oss, tittar änidag på grenverk!.

    Stillaståend var ett perfekt tema och så även den med dimma på vägen.
    Varför det skall man allt tänka efter.
    /MB

    SvaraRadera